ZZP-er hekel aan acquisitie, maar dit werkt

| Geen reacties

Zzp-ers hebben een hekel aan acquisitie zo las ik deze week op nu.nl. Dat geldt (en nu doe ik een aanname) ook voor vakkrachten in het onderwijs en de educatieve sector.

Hoe komt dat? Waarom heb je zo’n moeite met het verkopen van je product en dienst? Die zijn toch heel erg goed?
Het komt denk ik omdat vakkrachten sales zien als het aanprijzen van zichzelf. Dat is dan ook de meest gemaakte denkfout als het gaat om het plegen van acquisitie.
Je bent bang om afgewezen te worden. Je wil geen flater slaan. Je wil succesvol zijn. Allemaal oer-instincten die, of je het nu leuk vindt of niet, gewoon nu eenmaal in ons zitten. Die kun je maar beter accepteren.

Waarom is het dan dat sommige ondernemers of die sales tijgers daar geen last van hebben?

Zij hebben manieren gevonden om met die oer-instincten om te gaan, namelijk door zichzelf niet te identificeren  met hun product of dienst die ze aanbieden. Als zij een ‘nee’ op hun aanbod horen voelen ze zich niet direct afgeserveerd, maar realiseren dat de gebruikte tactiek niet werkt en proberen wat anders.

Ook een kind kan het!
Dat klinkt natuurlijk een beetje wrang. Jij (en velen met jou) hebt moeite met aquireren en ik zeg doodleuk dat een kind dat ook kan. Sterker nog: wij kunnen nog wat leren van kinderen.

snoepjes-300x200

Want als een kind een snoepje wil, hoe gaat dat dan?
Dan vraagt hij om een snoepje.
Soms krijgt hij een ja, maar meestal is het antwoord nee.
Gaat hij dan bij de pakken neer zitten en denken dat hij waardeloos is?
Nee.
Hij vraagt het gewoon nòg een keer!
En als dan het antwoord weer nee is, wordt hij slimmer en bedenkt andere manieren waarop hij toch zijn snoepje krijgt.

Natuurlijk lukt dat niet altijd (zeker bij consequetente ouders niet), maar de kans op een ja neemt bij iedere vraag toe.

Begin je acquisitie dus met vragen wat je nodig hebt.
Kanttekening bij bovenstaande is natuurlijk wel dat je bij (potentiële) klanten nèt niet het irritatie niveau bereikt. Je hebt een beetje het fingerspitzengefühl nodig zeg maar.

Jouw opdracht voor deze week:
Bel of mail vandaag nog een (potentiële) klant en nodig hem of haar volgende week uit voor een kopje koffie.
Krijg je meteen een ‘ja’? Mooi! Heeft je klant meer nodig om ja te zeggen? Laat dan weten dat je graag wat wil bespreken.
Vervolgens heb je een week om te bedenken met welk onderwerp je je gesprek in gaat.

Heb je hier toch hulp bij nodig? Ik kan je helpen met het formuleren van de 3 beste vragen die jij kunt stellen aan je (potentiële) klant. Stuur me een mailtje en dan drinken wij een kopje koffie.

En dan nog een bonus tip als het gaat om aquisitie: houdt het persoonlijk. Het is misschien niet de snelste manier, maar 1 op 1 gesprekken werken het allerbeste. Je haalt daar de mooiste opdrachten uit.

Veel succes!
En heb je nog meer tips op acquisitie gebied? Deel ze gerust met mij of hier onder in het commentaarveld.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.