Wie haalt nieuwe ouders en leerlingen binnen?

| Geen reacties

Wat is de beste school voor mijn kind? Een vraag waar iedere ouder mee kampt. Dan gaat het nog niet eens zo zeer over wat de beste school is qua uitstroom-cijfers, Cito-uitslagen of specifieke visie. Maar welke school past het beste bij het kind en zijn ouders? Als school is het dus noodzakelijk duidelijk te laten zien waar je voor staat, wat je wil bereiken en op welke manier. En dan het liefste heel concreet, zonder poespas en opsmuk. Ik heb een heel eenvoudig idee om te laten zien dat jouw school de beste school is voor de ouders die jij wil hebben. 

Nog niet zo lang geleden verhuisden wij van school met onze kinderen. Een hele omschakeling voor ons allemaal. Je moet een nieuwe cultuur leren kennen, nieuwe methodes, nieuwe kinderen, nieuwe ouders en leerkrachten. Het kiezen van de beste school voor onze kinderen bleek zo eenvoudig niet. Waar let je op, waar kijk je naar? Wat zie je door de vingers?
Vanuit mijn eigen ervaringen en die van anderen ben ik tot de ontdekking gekomen dat scholen de meest eenvoudige en meest effectieve manier van overtuigen van potentiële klanten, niet benutten. 

Want: waarom kies je wel voor het ene product en niet voor het andere? Via welke weg besluit jij over te gaan van een koop van een dienst? Juist!  Via mensen die jij vertrouwt. Vrienden, kennissen, je buurvrouw… Als je dit principe (dat bij ondernemers al omarmd wordt) ook toepast binnen je school dan kun je op een relatief eenvoudige manier de klanten (ouders en kinderen) aantrekken die jij wenst als school.

ouders als ambassadeur van je school

Maak dus dankbaar gebruik van je ouders. Zet ze in als ambassadeurs van je school. Ouders weten namelijk precies wat er speelt op school. Zij kennen de verhalen die rondgaan, zij weten welke docenten goed zijn, welke streng. Zij durven twijfel met anderen te delen en bovenal: zij geven eerlijk advies. Voor (potentiële) nieuwe ouders een verademing en een heel prettig kijkje in de keuken van hun toekomstige leven bij jou op school.

Het is een win-win-win situatie.
Voor de school, want: de beste klanten komen via via.
Voor de nieuwe ouders, want: zij weten waar ze ‘ja’ tegen zeggen.
Voor de kinderen, want: zij hoeven niet (meer) te switchen.

Dus: zie je school meer als een bedrijf en zet in op het eenvoudige princpie: maak ambassadeurs van je klanten en trek nieuwe klanten aan die passen bij jouw organisatie en de visie van jouw school.

Om meteen mee aan de slag te gaan, een paar ideeën om dit principe in te zetten:

1. Organiseer je een open dag? Laat ouders dan het woord voeren met (potentiele) nieuwe ouders.
2. Heb je een feestdag op school waar mensen van buitenaf welkom zijn? Zorg dan voor een vraag-baak van ouders.
3. Plan open koffie-ochtenden op school en nodig ouders daarbij uit om in gesprek te gaan net nieuwe (potentiele) ouders.
4. Koppel (potentiele) nieuwe ouders aan een groepje bestaande ouders en laat alle vragen ook door hen beantwoorden.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Doen jullie dit al? Gaan jullie het nu doen? Wat levert het op? Laat een bericht achter in het commentaaarveld hieronder. 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.