Dag groep 8

De overgangsfase van basisschool naar middelbare school is voor veel leerlingen een moment dat veel indruk maakt. Van een veilige leeromgeving stappen zij over naar een omgeving waarin alles nieuw en spannend is en zij hun eigen draai weer moeten zien te vinden.

Wanneer leerlingen van primair onderwijs overgaan naar secundair onderwijs, vind er behalve een zichtbare verandering, meer plaats. Er wordt afscheid genomen van een basisschool periode waarin kleuters zijn opgegroeid tot jongvolwassenen, waarin ze een veel kennis en vaardigheden hebben opgedaan en ook emotioneel zijn gegroeid. Ze hebben een plek ontwikkeld binnen de groep. Positief of negatief.

In onze maatschappij zijn we gewend aan symbolen en rituelen. Denk aan oud en nieuw, dodenherdenking en Bevrijdingsdag, vrijgezellenfeesten etc. Dit is niet voor niets, de handeling die daarbij uitgevoerd wordt (bijvoorbeeld het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw) zet een markering neer voor een bepaalde periode. Laat je terugblikken en vooruit kijken ‘’Wat laat ik achter, wat neem ik mee’’.

De afsluiting van de basisschoolperiode is ook zo’n moment. En waar veel scholen ook hierbij trachten een ritueel neer te zetten (kamp, musical) wordt dit middel al snel een doel op zich. Er wordt voorbij gegaan aan de inhoud van dit ritueel. Veel kinderen weten niet eens precies waarom ze zo iets doen. Hoewel het een gezellige periode kan zijn, wordt er op deze manier niets afgesloten, maar worden banden juist aangesterkt en rollen binnen de klas bevestigd. Bovendien is het iets dat zij opgelegd krijgen en niet hun eigen manier om deze verandering te markeren.

Dit kan beter vinden wij!

Als je een overgangssituatie beschouwd als een rouwproces, leer je kinderen handelen volgens een vast stappenpatroon. Tijdens rouw doorloop je altijd dezelfde fases: afscheid nemen van het één, het bedenken van een ritueel en stil staan bij de volgende fase.
Natuurlijk gaat het nemen van afscheid van groep 8 en dus de lager school periode niet zo diep als rouw bij bijv overlijden, maar kinderen doorlopen wel dezelfde gevoelens en dezelfde fases. Wanneer zo’n gebeurtenis als de overgang van een oude naar een nieuwe periode op een bewuste manier gaat en er een ritueel wordt aangeboden als middel, zijn leerlingen in staat om in hun verdere leven deze stappen toe te passen.

Dag groep 8 doorloopt samen met de kinderen deze stappen in het veranderproces. Het stelt leerlingen in staat om  met elkaar en individueel afscheid te nemen van wat was, een individueel en groepsritueel daaraan te koppelen om vervolgens verder vooruit te kijken naar wat gaat komen.

Leerlingen staan hierbij zelf aan het roer, hebben de controle over waar ze afscheid van nemen en hoe. Samen met de leerlingen zoeken wij, onder leiding van een professioneel rouw-verwerkings-coach naar passende rituelen. Maken we hen bewust van loslaten en het grijpen nieuwe kansen, en begeleiden we hen op creatieve wijze in dit stuk. Voor de één is dat bijvoorbeeld het maken van een zorgendoosje waar alle zorgen van de basisschool in kunnen en het maken van een moodboard over hoe het leven er uit ziet op de middelbare school in een andere stad. Voor de ander is dat misschien het realiseren van een afscheidsfeest en een manier om leuke activiteiten voort te zetten in de nieuwe fase. Weer een ander wil een kunstwerk maken voor dit moment in zijn/haar leven of het maken van een afscheidsboom met elkaar, waarin ieder zijn herinnering en wens hangt.

De dag groep 8-methode laat leerlingen inzien hoe verandering makkelijker wordt . Het geeft inzicht in de fases die worden doorlopen en stelt ze in staat om deze in hun verder leven toe te passen.

Meld je school nu aan voor Dag Groep 8.

3 reacties

  1. Dag, Ik ben Jelly Bijlsma en ik help leerkrachten in het primair basisonderwijs regie te voeren op groepsvormingsprocessen. Voor het schrijven van mijn Blog was ik op zoek naar info over Afscheid nemen en ik vond jullie pagina. Ik ben geïnteresseerd in jullie methode, ik ben nieuwsgierig naar de inhoud en zou mogelijk ook iets voor jullie kunnen betekenen in het verspreiden. bekendmaken ervan. Ik hoor graag van jullie.
    Groet, Jelly

    • Beste Jelly
      Bedankt voor je reactie! Leuk dat je interesse hebt in de dag groep 8 methode. Kun je mij een berichtje sturen met je gegevens? Dan kan ik je meer informatie sturen.
      Hartelijke groet
      Winny te Kloese – Met Ons

  2. Hoi Winny,

    Dat is gek. Ik ben opnieuw bezig met afscheid nemen en kom weer bij jullie terecht en zie je reactie op mijn bericht…ik heb het nooit gelezen. De vraag is opnieuw actueel. wil je me mailen naar jelly.bijlsma@jbct.nl?
    hartelijke groet, Jelly

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.