wordle-creativiteit1-1024x640

Hoe stimuleer je creativiteit bij kinderen?

| 11 reacties

Creativiteit bij kinderen: waarom is het nodig?

Hoe kun je creatief denken en handelen bij kinderen stimuleren en waarom is dat nodig? In deze blog probeer ik je het hoe en waarom uit te leggen.

SAM_0979

“Jouw kinderen zijn zo lekker creatief!” wordt er wel eens gezegd. Ja, ze kunnen fijn tekenen en ook een aardig knutseltje maken. Maar: is dat waar ‘creatief’ om gaat?

Ik denk het niet.

Volgens mij is creatief zijn veel meer dan tekenen, boetseren, schilderen of knutselen. Het is een manier van denken en handelen. Het is ‘out of the box denken als iedereen hetzelfde zegt. Het is naar links gaan als aannemelijk is om rechts te gaan.

Kleine kinderen zijn van nature creatief. Je kent het wel: de Nee-fase. Het kind wil alles ‘zelluf doen’. Om gek van te worden. Toch vormt dat wel de basis van creatief denken en doen. Kleine kinderen kennen nog geen vaste manieren. Alles wat ze doen is nieuw dus of ze nu links of rechts gaan is om het even. Laat het ze maar ervaren. Laat het ze maar doen. Stimuleer ze maar om zelf na te denken. Dat geeft ze zelfvertrouwen. En met zelfvertrouwen zijn ze weer in staat nieuwe oplossingen te vinden. Een gezonde portie zelfvertrouwen is nodig om creatief te kunnen zijn en creatieve ervaringen zijn weer goed voor het zelfvertrouwen. Cirkel rond, toch?

wordle-creativiteit1-1024x640

Wat kun je als vakkracht, docent, begeleider nu doen om kinderen te stimuleren in hun creativiteit?
Spelen!
Kinderen moeten al zo veel in het gareel. Laat ze ook eens lekker spelen waarbij ze hun eigen weg vinden  in wat ze spelen. De manier die bij hen past.

Het lijkt zo eenvoudig. Toch proppen wij onze onderwijsprogramma’s en onze middagen vol met activiteiten. Weloverwogen opgebouwd uiteraard, maar volgens voorgeschreven normen. Stap voor stap komt alles aan bod. Aan de ene kant is dat fijn; het geeft duidelijkheid en structuur. Het helpt inzicht te geven in de leerlijnen en doelen die je stelt. Aan de andere kant is de valkuil van de methodes dat er voorbij gegaan wordt aan de inventiviteit van het kind en misschien zelf ook wel de leerkracht of begeleider.

Creativiteit is een groot goed en vormt de basis van ons innovatieve denken. Creativiteit staat hoog in het vaandel van vaardigheden voor de 21ste eeuw.

Als we dat dan zo belangrijk vinden en het zo nuttig is, kunnen we niet anders dan concluderen dat de creativiteit bij kinderen weer verder gestimuleerd moet worden zodat het tot ontplooiing komt. Spelen dus. Zelf ervaren. Zelf doen. Ruimte bieden voor creativiteit.

bord-creativiteit

Laatst had ik een gesprek met een leerkracht die vertelde dat hij terug gefloten werd door de directie omdat hij ‘te veel leuke dingen’ deed met zijn klas. De paralel groep deed dat allemaal niet en dat zou oneerlijk zijn. Hij werd gemaand zijn lessen af te draaien volgens het strakke protocol. Op die manier zouden alle leerlingen op hetzelfde niveau eindigen. Het gekke is dat als je diezelfde leerkracht vraagt wat voor soort kinderen hij wil ‘afleveren’ na deze basisschool periode, hij zegt: “Zelfstandige en creatief denkende mensen die dingen aan kunnen pakken en met passie in het leven staan.

Tja.

Er is werk aan de winkel, dus.

Doe jij mee?
Wat doe jij om kinderen te stimuleren creatief te denken en te handelen? Krijg jij daar alle ruimte voor of word je belemmerd? Ik ben heel benieuwd wat er bij jou speelt. Laat je een reactie achter in het commentaarveld hieronder?

Misschien een tip: Onderwijs maak je samen heeft een doe-lijst hoe je creatief denken nog meer kunt stimuleren.

Wil je als vakkracht of docent handvatten krijgen waarmee je creativiteit in kunt bouwen in je lessen en hoe je daarmee beter voor de klas kunt staan? Meld je dan aan voor de training: Beter voor de Klas. 

11 reacties

  1. Ik denk meteen aan de film Mees Kees en hoe die leerkracht in de klas alles anders (leuker, speelser, vrijer) aanpakt!

    • Hoi Lotti
      Dank je wel voor je reactie! De film Mees Kees is inderdaad
      Een geweldige inspiratiebron. Heb je ook maar iets met educatie en kinderen van doen: kijken die film!
      Goede aanvulling, Lotti.

  2. Ha Winny!
    We zijn allemaal zo gericht om ‘het beste uit het kind’ te halen, en alles met de beste intentie maar het is goed om weer eens naar de basis terug te gaan! Goed dat je hier o.a. de ‘professionals’ op wijst!
    Eigen creativiteit ontdekken, met onzekerheid leren omgaan (ipv alles voor te kauwen), gewoon eens lekker aanprutsen (maar juist met gevolg dat kinderen meer zelf durven te uiten, gaan ontdekken dat er ook andere mogelijkheden zijn om je tijd in te vullen ipv direct achter computer/tv te kruipen!).
    Volgend jaar gaan wij in de verlengde leertijd dit ook weer meer toepassen. Naast de reken/taal activ. weer meer kunst, crea, muziek, sport – ontspanning, tijd voor talentenontwikkeling/interesses aan te wakkeren etc.!
    Marlies

    • Hoi Marlies,
      Dank je wel voor je reactie.
      De ontwikkeling gaat snel, ook voor kinderen. Natuurlijk willen we allemaal het beste voor kinderen, maar wat is dan het beste he?
      Het is prima om kinderen uit te dagen, hen aan te moedigen beter te presteren, maar daar draait het niet alleen om in het leven. Dat probeer ik hier te laten zien. Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat het goed is om te prutsen en te niksen waardoor het creatieve brein weer wordt aangesproken. Juist in de relax-modus kunnen kinderen weer goed leren en stof opnemen.
      Goed om te lezen dat jullie volgend jaar ook weer meer gaan inzetten hierop. Creativiteit en leren is heel goed te combineren. Wij helpen je graag!
      Veel succes met alle ontwikkelingen.
      Winny

  3. Hi Winny, je bent goed bezig zeg! Wat een goede blog is dit.

    Je weet dat ik hier ook vaak tegenaan loop. Ik heb ook ‘last’ van het strakke schoolsysteem en het feit dat kinderen zoveel moeten. En dan heb je nog niet eens ‘de iPad’ behandeld, een gadget die ik het liefste in de prullenbak gooi. Want ook al zijn er heel veel leuke en creatieve spelletjes op te doen, ik merk bij mijn jongens een soort verslavingsgedrag waar ik niet blij mee ben. Maar hoe leg je ze uit dat de hele dag achter een beeldscherm hangen niet oke is. En zeker als ze op school met vriendjes de hele dag over deze spelletjes praten.

    Maar goed, dat was niet het onderwerp op dit moment, maar misschien iets voor een volgende blog. Ik ben zeker met je eens dat creativiteit gestimuleerd moet worden, en ik kan daarin leren door mijn jongens meer los te laten in de manieren waarop zij de dingen willen doen. Meer ‘ernaast lopen’ dan ‘erboven op zitten’. En echte aandacht van mijn kant voor hun verhalen en ideeen. Daar heb ik ook nog heel wat in te leren….

    Er is inderdaad genoeg werk aan de winkel, en niet alleen op school. Want het aloude spreekwoord ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ is wat dat betreft nog steeds van toepassing.

    • Hoi Ellen,
      Hartelijk dank voor je reactie. Tja de i-pad-kwestie is een lastige. Ik zal m toevoegen aan het onderwerpen-lijstje en daar zeker een keer over bloggen.

      Voor nu helpt dit je misschien:
      Op het moment dat je kinderen vragen of ze achter de computer/tv/i-pad mogen kun je een alternatief bieden. Stel bijvoorbeeld voor om een spelletje (real time) te doen of neem ze mee naar buiten. Of nog beter: laat ze zelf iets bedenken. Dat stimuleert de creativiteit. Computers en aanverwante artikelen spelen heel fijn in om ons brein dat geen verveling wenst. Er is instant iets te doen. Even ‘niksen’ zit er niet meer in en dat is nou juist zo ontzettend goed voor kinderen (en ook voor volwassenen) want dat wekt het brein op, dat stimuleert het creatieve denkproces.
      Pas dit regelmatig toe en je zult er uiteindelijk de vruchten van plukken. En je kinderen ook ;-)

      Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Mochten er andere mensen zijn die aanvullingen of tips hebben rond dit thema, leuk als je een reactie achter laat.

  4. http://www.ted.com/talks/gever_tulley_s_tinkering_school_in_action

    Heel inspirerend vind ik Gever Tulley. Hij heeft een zgn. Tinkering School. Hierboven de link naar een super inspirerend filmpje hierover. Leren door te ‘klooien’. Geef kinderen: goede materialen, goed gereedschap, tijd en vooral vertrouwen!

  5. Tof blog. Beetje laat, maar heb het gedeeld. Wat ik tof vind (als schrijfster, niet als leerkracht): kinderen stimuleren hun fantasie los te laten op de dingetjes die ze vinden op straat, in het park… Het levert de spannendste, leukste verhalen op!

  6. leuke blog, wij hebben er ook een over creativiteit, we vinden dat dat het belangrijkste van ons naar boven haalt, ons blog heet designsnack.nl

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.