Een nieuw schrift

| Geen reacties

Kun jij je het ook nog herinneren? Die geur van een nieuw schrift? Nog helemaal fris en schoon. Klaar voor gebruik. Die twinkeling bij het schrijven van je naam op de kaft, het ongenoegen van de ‘verkeerde’ kleur of de ergenis bij de eerste vlek.
Zelfs nu nog, in het tijdperk van i-pads en smartphones zijn kinderen blij als ze een nieuw, fris schrift ontvangen. Een nieuw schrift betekent: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Loslaten wat was en opnieuw beginnen.

Precies zoals vakkrachten vol goede moed beginnen aan een lessenreeks aan een nieuwe groep kinderen. Vol enthousiasme en passie. Zonder ballast uit het verleden of vooroordelen over wat ‘vast komen gaat’.

schriftje 2

Voor veel vakkrachten zijn kinderen hun nieuwe schrift, een ongeschreven blad dat onbevooroordeeld, met liefde en toewijding wordt gevuld met informatie over het kind dat zij les mogen geven of mogen begeleiden tijdens een project. Het kind mag kind zijn en precies zijn zoals hij is. De rugzakjes gaan even af, de stoornissen blijven voor wat ze zijn, de stempel van onbehoorlijk gedrag is even uitgewist.

Stukje bij beetje wordt er kennis gemaakt met elkaar en vult de vakkracht het schriftje van ieder kind met sierlijke letters.

Omdat voor vakkrachten de achtergronden van kinderen vaak onbekend zijn, is het soms lastig. Je weet niet precies hoe je opmerkingen moet interpreteren of bepaald gedrag moet corrigeren. Maar het is ook prettig want op die manier kun je kinderen zien zoals ze zijn en mogen kinderen bij jou zijn wie ze zijn. Zou het niet juist dáárom zijn dat kinderen jou, vakkracht, uitkiezen als praatpaal, steunpilaar of schouder om op te huilen?

Voor hen ben jij namelijk ook een schoon schrift dat gevuld mag worden met letters en tekeningen over jou. Hoe dat schrift er uit komt te zien heb je zelf in de hand. Wees jou eigen jij. Zonder vooroordelen, achtergrond en ballast. De kinderen zullen het waarderen.

 

Zie jij het ook zo of heb je een andere mening? Vind jij het prettig om geen achtergronden te weten of juist niet? Laat het me weten door een bericht achter te laten in het commentaarveld hieronder. 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.