De bredeschool bestaat bij gratie van de vakkracht.

| 2 reacties

Onlangs heb ik een onderzoekje gedaan op een school waarvoor ik regelmatig projecten ontwikkel en lessen binnen de Bredeschool uitvoer. De belangrijkste vraag hierin was: Wat vind je het leukste aan de Bredeschool en waarom?

Weet je wat daar uit kwam?
De juffen en meesters!

En dat begrijp ik. Want die juffen en meesters zijn me daar een partij leuk! En goed! Zij werken met hart en ziel aan hun projecten en lessen. Ze brengen vol verve de kennis van hun vak over aan de leerlingen. Vakkrachten, vakprofessionals in het onderwijs die kinderen dingen leren waar binnen de reguliere les vaak geen tijd voor is. Deze mensen zijn goud waard binnen de scholen. Daar zouden toch meer kinderen en ouders gebruik van moeten maken, toch?

Een korte evaluatie in ons eigen scholenbestand leert mij dat de Bredeschool van nu vaak ver af staat van het oorspronkelijke idee, namelijk: het bieden van een combinatie van onderwijs met voorzieningen als naschoolse opvang, sport, welzijn of cultuur, toegankelijk voor leerlingen, ouders en de buurt.

Een bredeschool zou dus voor iedereen in de buurt moeten zijn. Dat zou betekenen dat vakkrachten lessen verzorgen voor alle kinderen uit een wijk. En hun ouders. Dat zou betekenen dat er voor veel vakkrachten meer werk te doen is. Dat zou betekenen dat vakkrachten niet noodgedwongen een andere baan moeten zoeken. Dat zou betekenen dat meer kinderen kunnen genieten van hetgeen vakkrachten te bieden hebben. Want zeg nou zelf: een bredeschool valt of staat toch met de vakkrachten die daar hun passie delen?

Toch zien we het maar zelden: de ‘echte’ Bredescholen waar iedereen welkom is. Ik kan het me wel voorstellen hoor dat het lastig is om te bouwen aan een netwerk om een school en de deuren te openen voor ‘buitenstaanders’. Maar: is het niet juist een fantastisch signaal dat we afgeven aan onze kinderen als we dat wel doen? Iedereen is welkom, doe lekker mee als je wil. Het vergt wat improvisatievermogen van de vakkracht, maar als er overal van die kanjers rondlopen zoals op de school waar ik het hierboven over had, is dat geen enkel probleem! Zij kunnen dat!

Is jouw Bredeschool (waar je werkt) voor iedereen toegankelijk? Of worden de lessen vooral gegeven aan de eigen leerlingen? Je kunt hieronder een berichtje plaatsen.

 

O ja, ik kan me voorstellen dat je nieuwsgierig bent naar deze kanjers van vakkrachten en daar ook mee wil werken.  Neem gerust contact Met Ons op.

Werk je zelf als vakkracht en denk je dat jij het verschil kunt maken voor de bredescholen, zoek je naar meer werk en betere klussen of denk je er over om als zelfstandig vakkracht aan de slag te gaan? Kom dan naar de gratis Vak-Kracht en ik leer je er alles over.

2 reacties

  1. Beste Winny,

    Wat een eer om door de leerlingen als zo speciaal te worden gezien :)

    Als reactie op jouw onderzoek het volgende:
    Op de scholen waar ik voor werk zijn de lessen die door een vakleerkracht verzorgd worden vaak ingeroosterd als lessen extra leertijd waarbij er lesgegeven wordt aan de kinderen van de betreffende school.
    In die setting zijn er geen kinderen uit de wijk eromheen aanwezig.
    Ik sluit me aan bij jouw bevinding met de ervaringen die ik heb op de verschillende scholen.
    Natuurlijk sta ik als vakleerkracht juist wel open voor een gemengde groep leerlingen, zowel van binnen de school als van buitenaf. De gedachtengang ‘iedereen is welkom’ is voor mij daarbij de hoofdreden. Die gedachte is om uit te dragen en te laten voelen! Want hoe fijn is dat; welkom zijn!

    Groeten,

    Lauretta Minderhout

    • Hoi Lauretta,
      Dank je wel voor je reactie en het delen van jouw gedachten hierover.
      Het is toch wel vreemd, vind je niet, dat er zo weinig ‘echte’ bredescholen bestaan. Tijd voor verandering? Of is dit wat we willen? Misschien kan een onderzoeker dit eens onder de loep nemen. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar de bevindingen.

      Tot ziens bij vak-kracht, Lauretta!

      Hartelijke groet,
      Winny

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.