26 juni 2015
door Met Ons
Geen reacties

samenwerking tussen (vak)docenten goed voor de hele school.

Hoewel je als (vak)docent vaak een éénpitter bent met je eigen ideeën en voorwaarden, is het in het belang van het kind dat er samenwerking ontstaat tussen vakdocent en school en tussen vakdocenten onderling.

Samenwerking heeft namelijk positieve effecten voor zowel docenten, leerlingen als de school als geheel. Bij een goede, constructieve samenwerking zullen zelfs schoolresultaten omhoog gaan zegt ook onderwijskundige Loes van Wessum.

Een mooi voorbeeld is Lees verder →

wordle-creativiteit1-1024x640

7 april 2015
door Met Ons
11 reacties

Hoe stimuleer je creativiteit bij kinderen?

Creativiteit bij kinderen: waarom is het nodig?

Hoe kun je creatief denken en handelen bij kinderen stimuleren en waarom is dat nodig? In deze blog probeer ik je het hoe en waarom uit te leggen.

SAM_0979

“Jouw kinderen zijn zo lekker creatief!” wordt er wel eens gezegd. Ja, ze kunnen fijn tekenen en ook een aardig knutseltje maken. Maar: is dat waar ‘creatief’ om gaat?

Ik denk het niet.

Volgens mij is creatief zijn veel meer dan tekenen, boetseren, schilderen of knutselen. Het is een manier van denken en handelen. Het is ‘out of the box denken als iedereen hetzelfde zegt. Het is naar links gaan als aannemelijk is om rechts te gaan.

Kleine kinderen zijn van nature creatief. Je kent het wel: de Nee-fase. Het kind wil alles ‘zelluf doen’. Om gek van te worden. Toch vormt dat wel de basis van creatief denken en doen. Lees verder →

10 maart 2015
door Met Ons
Geen reacties

Als vakkracht ben je ook maar een mens

Een blog over als het je als vakkracht even te veel wordt en wat je er aan kunt doen.
Mét gratis video!

Als vakkracht ben je ook maar een mens en wordt het jou ook wel eens te veel.
Het gebeurde Esther; een bevlogen vakkracht die al jaren met veel plezier lessen bedenkt en geeft aan kinderen in het basisonderwijs. Ze werkt sinds kort op een school waar de dingen anders gaan dan ze gewend is en dat gaat haar niet in de koude kleren zitten…

Lees verder →

10 februari 2015
door Met Ons
Geen reacties

Een nieuw schrift

Kun jij je het ook nog herinneren? Die geur van een nieuw schrift? Nog helemaal fris en schoon. Klaar voor gebruik. Die twinkeling bij het schrijven van je naam op de kaft, het ongenoegen van de ‘verkeerde’ kleur of de ergenis bij de eerste vlek.
Zelfs nu nog, in het tijdperk van i-pads en smartphones zijn kinderen blij als ze een nieuw, fris schrift ontvangen. Een nieuw schrift betekent: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Loslaten wat was en opnieuw beginnen.

Precies zoals vakkrachten vol goede moed beginnen aan een lessenreeks aan een nieuwe groep kinderen. Vol enthousiasme en passie. Zonder ballast uit het verleden of vooroordelen over wat ‘vast komen gaat’.

schriftje 2

Voor veel vakkrachten zijn kinderen hun nieuwe schrift, een ongeschreven blad dat onbevooroordeeld, met liefde en toewijding wordt gevuld met informatie over het kind dat zij les mogen geven of mogen begeleiden tijdens een project. Het kind mag kind zijn en precies zijn zoals hij is. De rugzakjes gaan even af, de stoornissen blijven voor wat ze zijn, de stempel van onbehoorlijk gedrag is even uitgewist.

Stukje bij beetje wordt er kennis gemaakt met elkaar en vult de vakkracht het schriftje van ieder kind met sierlijke letters. Lees verder →

19 januari 2015
door Met Ons
Geen reacties

Wie haalt nieuwe ouders en leerlingen binnen?

Wat is de beste school voor mijn kind? Een vraag waar iedere ouder mee kampt. Dan gaat het nog niet eens zo zeer over wat de beste school is qua uitstroom-cijfers, Cito-uitslagen of specifieke visie. Maar welke school past het beste bij het kind en zijn ouders? Als school is het dus noodzakelijk duidelijk te laten zien waar je voor staat, wat je wil bereiken en op welke manier. En dan het liefste heel concreet, zonder poespas en opsmuk. Ik heb een heel eenvoudig idee om te laten zien dat jouw school de beste school is voor de ouders die jij wil hebben. 

Lees verder →

13 januari 2015
door Met Ons
2 reacties

De bredeschool bestaat bij gratie van de vakkracht.

Onlangs heb ik een onderzoekje gedaan op een school waarvoor ik regelmatig projecten ontwikkel en lessen binnen de Bredeschool uitvoer. De belangrijkste vraag hierin was: Wat vind je het leukste aan de Bredeschool en waarom?

Weet je wat daar uit kwam?
De juffen en meesters!

En dat begrijp ik. Want die juffen en meesters zijn me daar een partij leuk! En goed! Zij werken met hart en ziel aan hun projecten en lessen. Ze brengen vol verve de kennis van hun vak over aan de leerlingen. Vakkrachten, vakprofessionals in het onderwijs die kinderen dingen leren waar binnen de reguliere les vaak geen tijd voor is. Deze mensen zijn goud waard binnen de scholen. Daar zouden toch meer kinderen en ouders gebruik van moeten maken, toch?

Een korte evaluatie in Lees verder →

15 december 2014
door Met Ons
Geen reacties

Losse eindjes, hoe kom je er vanaf?

Het einde van het jaar is in zicht. We maken ons op voor de kerstvakantie. Voor mij een moment om terug te blikken op het afgelopen jaar en om losse eindjes vast te knopen zodat ze eindelijk van mijn eeuwige to do lijstje af kunnen en ik met een schone lei het nieuwe jaar in kan gaan.

Losse eindjes zijn things to do die al wat langer in je hoofd zoemen. Dingen die je maar laat liggen omdat ze niet een al te hoge prioriteit hebben. Dingen die je nog eens wil doen, maar niet nu. Dingen die je misschien vervelend vindt om te doen. Dingen die in je rugzakje blijven zitten totdat jij ze er uit haalt.

Welk moment van het jaar is mooier dan deze laatste weken om je rugzak te legen, af te komen van die losse eindjes. Met een schone lei te beginnen. Het enige wat je nodig hebt is dit:

7 Stappen om van je losse eindjes af te komen.
Lees verder →

8 december 2014
door Met Ons
2 reacties

Vakkracht* Zonder Kerstpakket

Beste Vakkracht* Zonder Kerstpakket
* zelfstandige professional in het onderwijs, vakdocent, freelance leraar… wat jij wil.

De kerstdagen staan weer voor de deur. Een moment waarop ik een beetje weemoedig terugdenk aan de tijd dat ik nog in loondienst werkte en met een doos vol dingen die ik toch niet lekker vond naar huis liep.
Het kerstpakket is al lang niet meer zo uitgebreid als tien jaar geleden, maar toch voel ik altijd een kleine steek van jaloezie als de trams en treinen zich vullen met mensen met zo’n vrolijk gekleurde doos onder de arm.

Dat kan anders en misschien zelfs wel beter. Maar daar heb ik wel jouw hulp bij nodig. Ik heb bedacht om jou een waardevol kerstpakket te geven én jou meteen de kans te geven om jezelf in de spotlights te zetten.

Hoe? Meld je aan voor de Vakkracht Zonder Kerstpakket (VZK)- actie

Je wordt dan automatisch gekoppeld aan een andere vakkracht die voor jou een kerstpakket maakt.
Op jouw beurt maak jij voor iemand anders een kerstpakket (Zie hieronder voor meer info)
En opeens ben je geen VZK meer ;-)

Jouw kerstpakket maak je als volgt:

Vakkracht Zonder Kerstpakket

Lees verder →

16 oktober 2014
door Met Ons
Geen reacties

ZZP-er hekel aan acquisitie, maar dit werkt

Zzp-ers hebben een hekel aan acquisitie zo las ik deze week op nu.nl. Dat geldt (en nu doe ik een aanname) ook voor vakkrachten in het onderwijs en de educatieve sector.

Hoe komt dat? Waarom heb je zo’n moeite met het verkopen van je product en dienst? Die zijn toch heel erg goed?
Het komt denk ik omdat vakkrachten sales zien als het aanprijzen van zichzelf. Dat is dan ook de meest gemaakte denkfout als het gaat om het plegen van acquisitie. Lees verder →

6 oktober 2014
door Met Ons
Geen reacties

Docent wordt ondernemer

Help! mijn koelkast is bijna leeg! Ik heb een opdracht nodig!

Kreten die ik met enige regelmaat hoor van (startende) ondernemers binnen de educatieve sector. Noodgedwongen of uit eigen beweging maken steeds meer mensen de stap naar het ondernemerschap. Een stap die ik bijna tien jaar geleden maakte, is voor veel nieuwe ondernemers een spannende en onzekere. Helemaal in onderwijsland, zo zie ik om mij heen.

20121025-150x150En dat is logisch. Veel vakkrachten, ZZP-ers en freelance (gast)docenten die voor zichzelf beginnen zijn heel goed in hun vak, maar hebben zich niet bekwaamd in het ondernemerschap. Ze denken Lees verder →