Als vakkracht ben je ook maar een mens

| Geen reacties

Een blog over als het je als vakkracht even te veel wordt en wat je er aan kunt doen.
Mét gratis video!

Als vakkracht ben je ook maar een mens en wordt het jou ook wel eens te veel.
Het gebeurde Esther; een bevlogen vakkracht die al jaren met veel plezier lessen bedenkt en geeft aan kinderen in het basisonderwijs. Ze werkt sinds kort op een school waar de dingen anders gaan dan ze gewend is en dat gaat haar niet in de koude kleren zitten…

Zeker, vakkrachten zijn van nature mensen die zich makkelijk aanpassen, inspelen op wat er gevraagd wordt en improviseren waar dat nodig is. Maar op deze school verlopen de dingen zo anders dan Esther zou wensen dat ze er last van heeft. Voor het eerst in jaren voelt ze zich ongemotiveerd, prikkelbaar, moe. Esther realiseert zich dat zij niet bij deze school past. Het geroddel, de ellende, het gedrag van de kinderen… Het klopt niet bij wie ze is als persoon en niet bij hoe ze haar lesstof over wil brengen.

Maar ja wat moet ze doen?

Doorzetten en haar grenzen overschrijden? Stoppen en haar inkomen missen?
Lastige dilemma’s waar we allemaal wel eens in terecht komen en die je ‘opvreten’ van binnen. Het knaagt aan je energie en aan je wil om het beste uit jezelf en de kinderen te halen. Esther wilde zichzelf niet laten kennen, bagatelliseerde haar gevoel- ‘wat zijn nou die 3 uurtjes’- en kon het geld niet missen. Ze dacht geen andere keuze te hebben dan doorgaan en slikken.

Nu zit ze thuis en baalt dat het zo ver heeft moeten komen. Ze zit in de put en twijfelt aan haar kunnen. Ze twijfelt aan haar ondernemerschap en aan haar capaciteiten als vakkracht. En dat is zonde want wie zegt dat het aan haar ligt? Wie zegt dat er geen oplossingen zijn?

Als zelfstandig werkend vakkracht heb je natuurlijk altijd de keuze om te stoppen met je opdracht als je merkt dat het niet lekker loopt. Natuurlijk doe je dat liever niet, want naast het gemiste inkomen, kun je ook een klant van je lijstje strepen.

Beter is het om vooraf te onderzoeken of de school of instelling en jij bij elkaar passen door vooraf te gaan kijken en praten. Slim is het om een vangnet te creëren met andere vakkrachten zodat je opdrachten aan elkaar kunt doorspelen. Aan te bevelen is om voor jezelf helder te hebben wat bij jou past en daar trouw aan te blijven. Het voorkomt niet alles, maar beperkt je missers.

Hier nog wat tips op een rijtje om te voorkomen dat je in dezelfde situatie terechtkomt als Esther:

  • Bedenk voor jezelf: wat past bij mij qua werk? Maak daar een overzicht van zodat je weet waar je ‘ja’ of ‘nee’ tegen zegt.
  • Ga vooraf een gesprek aan met iemand van de betreffende school of instelling waarin je vraag naar de cultuur op school, hoe de kinderen zijn, welke rol jij hebt, hoe de achterwacht geregeld is en of je bij iemand terecht kunt als je vragen hebt.
  • Misschien kun je zelfs een keer meekijken met een les van een collega vakkracht om sfeer te proeven.
  • Bouw zelf aan een netwerk van collega vakkrachten zodat áls je een keer toch op de verkeerde plek zit voor jou, je iemand anders de klus kunt geven.
  • Wees eerlijk naar jezelf: gaat het echt niet, stop er mee.

Wat ik vaak met scholen afspreek is het organiseren van een inloop spreekuur na bijvoorbeeld twee weken na de start van het project. Hierin kunnen vakkrachten vragen te stellen, problemen bespreken en plannen bijstellen. Het kost de school weinig tijd (minder dan al die individuele vragen per mail of telefoon), geeft inzicht in de match tussen school en vakkracht en biedt de mogelijkheid bij te sturen waar dat nodig is. Vakkrachten kunnen zo in een vroeg stadium begeleiding krijgen als ze dat nodig hebben (door iemand van school en/of een externe partij).

In Esthers geval had ik graag een coachingstraject opgezet waarbij ik haar en de school zou helpen met het bouwen aan een fundament waarop ze nu en in de toekomst op konden bouwen. Esther zou baat hebben bij het ontwikkelen van een systeem waarin ze keuzes kan maken in projecten die bij haar passen en het uitbreiden van haar netwerk zou kunnen voorkomen dat ze zo ver over haar grenzen moet gaan om haar werk te blijven doen. Ze maakt iemand anders misschien wel heel blij met het werk en zij kan zich richten op iets dat wel bij haar past.

Wil je meer weten over wat je beter niet moet doen als vakkracht (en tips hoe je het wél kunt doen)? Ik heb een video gemaakt met de 5 dingen die je nooit moet doen als vakkracht. Ik stuur m je graag toe. Laat me maar weten waar ik de video naartoe mag sturen.

Gratis video: de 5 dingen die je nooit moet doen als vakkracht.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.